Esitys menee perille, kun tunnet yleisösi. Tee yleisöanalyysi huolella.

Esitys menee perille, kun tunnet yleisösi. Tee yleisöanalyysi huolella.

Nykyiset puhetaidon oppaat eivät anna paljon painoa yleisön tuntemiselle. Harvoista löytyy sille edes omaa kappaletta. Yleisöanalyysin laiminlyönnillä voi kuitenkin pilata esityksensä tehokkaasti. Täytyyhän minun tietää, keille puhun, jotta tietäisin, miten puhun!

Oman työpaikan palaveriväki on usein aika tuttua, ja sille on melko helppo suunnata viestinsä niin, että se menee mahdollisimman hyvin perille. Jos tutut kuulijat haluaa taivuttaa puolelleen siinä, millainen pikkujoulu järjestetään, on tiedettävä mikä heitä motivoi; mistä kahvasta pitää kääntää.

Presentaatio asiakkaan firmassa vaatii jo pysähtymistä miettimään. Kun esittelet hintavaa jätteenkäsittelyratkaisuasi, jonka toivot asiakkaasi hankkivan organisaatioonsa, paikalla lienee yleisjohtoa, talousjohtaja, tuotantojohtaja, hankintajohtaja, sihteeri, ratkaisun tulevaa käyttäjähenkilöstöä ja mitä väkeä hankintaan onkin vaikuttamassa. Heidät kaikki on vakuutettava asiastasi, ja heidän taustamotiivinsa saattavat olla melko erilaiset.

Noihin erilaisiin tehtäviin on jo valmiiksi valikoitunut erilaisia ihmistyyppejä. Talousjohtaja ymmärtää faktoja ja numeroita. Tekninen johtaja ymmärtää insinöörinä faktoja, ja jakaa tuotantojohtajan kanssa huolen tehokkuudesta. Johtaja miettii investoinnin estoa sekä hyötyjä suhteessa hintaan ja käyttäjäväki käytön helppoutta ja mukavuutta. Sihteeri saattaa olla nopea omaksuja ja innostuja, jolla on kuitenkin vahva vaikutus johtajaan. Tässä palaverissa ei helppoheikki pärjää. Argumenttien on kestettävä kaikkien asiantunteva tarkastelu.

Joku pitää numeroista, toinen taas innostuu designista ja mielikuvamaalailusta, mutta yleisösi voi erota muillakin tavoin: ikä, sukupuoli, kulttuuri, vakaumus ja taustakoulutus ovat vaikuttavia demografisia tekijöitä. Ne vaikuttavat havaitsemis- ja oppimistapoihin ja motivoitumiseen. Siksi yleisöstään on hyvä tietää mahdollisimman paljon noita asioita ennen esitystään.

Voit soittaa ja tiedustella asiakasyrityksestä, keitä kaikkia presentaatioon tulee. Voit tarvita tietoa esimerkiksi siksi, että voit tuottaa riittävän määrän oikeanlaista havaintomateriaalia. Mennessäsi puhumaan toisten järjestämään tilaisuuteen, voit kysyä sen järjestäjältä, mitä yleisöstä on tiedettävissä etukäteen.

Yleisöanalyysistäsi riippuu

  • miten pukeudut
  • miten esittelet itsesi
  • miten puhuttelet
  • millaiset argumentit valitset
  • millaiset sanat toimivat
  • miten havainnollistat asiasi
  • millaista huumoria voit käyttää…

Siitä riippuu, saatko yleisön ymmärtämään asiasi ja onnistutko vaikuttamaan heihin haluamallasi tavalla.

Ensi kerralla puhutaan hyvästä yleisökontaktista.

 

(Kysy esiintymiskoulutusta: Will & Way / Oili Valkila )